Data. Digitaliseren. Informatiseren. Automatiseren. Robotiseren. Er wordt veel over gesproken. Maar wat levert het me op? Hoe doen anderen dat? En hoe pas ik dit toe binnen mijn bedrijf en werkzaamheden? Op woensdag 13 februari kwam OnderhoudNL bij ons langs met de leden van het platform Digitalisering & Informatisering. We deelden informatie, inspiratie en ervaringen met elkaar rondom het thema ‘praktisch digitaliseren op de werkvloer’.
Henk den Boer, voorzitter OnderhoudNL, trapte de bijeenkomst af en presenteerde cijfers uit een onderzoek van Randstad over het vierde kwartaal van 2018: “62% van de respondenten ziet digitalisering als kans, 45% is nog niet klaar voor de digitale werkomgeving en 30% voelt zich onder druk gezet om bij te blijven.” Bij Verweij Houttechniek staat continue innovatie in de producten en processen hoog op de agenda. Het doel is niet om bij te blijven, we willen vooroplopen.
Inmeten tot en met factureren
Een belangrijk onderdeel van de digitalisatie van de bedrijfsprocessen vormt de in eigen beheer ontwikkelde app ‘CoDi’. Als specialist in renovatieprojecten in de sociale woningbouw starten we met een productvraag en woonadres. Leonard Verweij, directielid, licht toe: “Onze inmeters gaan naar de woningen en verwerken alle benodigde data direct in de app. Voorheen werd alles genoteerd en overgetypt. Tijdrovender en foutgevoeliger.” De werkvoorbereiders halen de data op en zetten deze om naar tekeningen en digitale informatie voor de ver geautomatiseerde productieprocessen. De CNC-houtbewerkingsmachines en spuitrobots worden aangestuurd. “Waar geen automatisering en robotisering plaatsvindt, komen onze vakmannen aan bod. Het resultaat: een pasmaat product van hoge kwaliteit voor elke woning.”
Onlangs zijn nieuwe functies aan de app toegevoegd. De monteurs zien nu in de app precies wanneer er wat in welke woning moet gebeuren. In diezelfde app vinken ze af welke onderdelen gemonteerd zijn en wordt digitaal getekend voor oplevering van de woning. Deze informatie wordt gebruikt als input voor de facturatie van projecten. “Ook hier winnen we veel tijd. De facturatie gaat veel sneller”, sluit Leonard af.
Slimme communicatie
Om het renovatieproces goed te laten verlopen is communicatie essentieel. Niet alleen met opdrachtgevers. Ook met bewoners. Tijdens de bijeenkomst lieten Johannes van den Berg van Appsharing en Remco Iburg van Prognotice slimme tools zien om dit te bewerkstelligen.
Johannes licht toe: “De renovatieplanner van Appsharing is een app waarmee gedurende de hele renovatie bewoners op woningniveau snel en eenvoudig geïnformeerd worden. We ondersteunen het proces door informatie op te halen en om te zetten naar bewonerscommunicatie. We maken de cirkel rond.”
Prognotice richt zich op de communicatie naar de opdrachtgever. Aan renovaties wordt vaak met meerdere partijen en onderaannemers tegelijkertijd gewerkt. Veel data is beschikbaar, maar bevindt zich in verschillende systemen en geeft niet direct de gewenste inzichten. “Vision is een rapportage-tool die als het ware boven de gezamenlijke opdrachtnemers hangt. Een plek waar alle bedrijven in hun eigen systemen kunnen blijven werken en waar vanuit een gezamenlijke database alles gerapporteerd kan worden wat de opdrachtgever wil weten”, aldus Remco.
Kies de juiste partners
Verweij Houttechniek is ook bezig met een pilot op het gebied van slimmere bewonerscommunicatie en zoekt voortdurend naar mogelijkheden om de samenwerking met partners in de keten te verbeteren. Digitaliseren en informatiseren kun je niet alleen. Zoek leveranciers met de juiste expertise om te ondersteunen bij het verbeteren van de bedrijfsprocessen. Werk daarnaast samen met partners die op dit gebied vooroplopen. Met elkaar kom je verder.