Dit artikel verscheen in Magazine 01-2019 van OnderhoudNL. Lees hieronder verder of download hier de pdf.

 

De sector vastgoedonderhoud kent tal van processen. Veel bedrijven zijn bezig die te digitaliseren en te automatiseren. Vastgoedonderhoudsbedrijven kunnen grote voordelen hebben van deze digitalisering. Niet alleen binnen hun eigen bedrijf, maar ook bij andere partners in de keten. Bij de producent van ramen, deuren en kozijnen bijvoorbeeld.

 

De deelnemers van het Platform Digitalisering & Informatisering (D&I) waren in februari te gast bij Verweij Houttechniek, een OnderhoudNL Partner die haar processen verregaand heeft gedigitaliseerd. ‘Digitalisering op de werkvloer’, was het thema van de bijeenkomst van het Platform D&I. Daarvan is Verweij Houttechniek een goed voorbeeld. Het productieproces is strak georganiseerd en verregaand geautomatiseerd.

 

Bewoner centraal

Dagelijks rollen er tientallen pasklare, beglaasde en afgelakte ramen, deuren en kozijnen uit de productiehallen in Woerden. Allemaal voorzien van hang- en sluitwerk, ventilatieroosters enzovoorts. Ook produceert Verweij prefab producten zoals dakkappellen, hsb-wanden en bergingen. De producten worden hoofdzakelijk in renovatieprojecten gebruikt. Ze kunnen ter plekke direct worden gemonteerd, met minimale overlast voor de bewoner. “Dat is wat wij nastreven met onze innovaties”, stelt directielid Ruud Verweij, inmiddels de vierde generatie in het 135-jarige bedrijf. “Zo weinig mogelijk overlast voor de bewoner, dat staat centraal. Door alles precies op maat te maken en helemaal digitaal voor te bereiden, kan een woning in één dag helemaal van nieuwe ramen, deuren en kozijnen worden voorzien.”

 

Efficiënt werken

Een andere reden om processen te digitaliseren is het streven om zo efficiënt mogelijk te werken. Door gegevens digitaal op te slaan en te verwerken is er minder kans op fouten en worden minder handelingen dubbel gedaan. Verweij: “De gegevens die we bij aanvang krijgen van onze opdrachtgever – bijvoorbeeld een vastgoedonderhoudsbedrijf of aannemingsbedrijf – nemen we op in onze database. Denk aan het adres en het product dat moet worden vervangen. Dat vullen we aan met de gegevens die we verzamelen bij het inmeten. Alle afdelingen binnen ons bedrijf halen de informatie uit hetzelfde systeem. Van inmeten, werkvoorbereiden, produceren, monteren tot en met factureren. Blijkt een bewoner niet thuis te zijn geweest voor het inmeten, dan ziet onze inmeetcoördinator dat en plannen we daar een nieuwe afspraak voor in.”

 

Aandacht voor kwaliteit

De database met gegevens zorgt ervoor dat de werkvoorbereiders voor iedere woning kunnen voorbereiden wat de computergestuurde machines moeten gaan doen. De balken worden exact op maat gezaagd, gefreesd, voorgeboord en gereed gemaakt voor de voormontage. Voor het tillen van het hout wordt gebruik gemaakt van robots. “Onze eerste robot is afkomstig uit de automotive industrie”, vertelt Verweij. “Daar kijken we veel naar omdat de productielijn vergelijkbaar is. Deze robot tilt het hout op en legt het klaar op de machine om af te korten en te schaven. Onze operators hoeven daardoor minder te sjouwen. Dat is goed voor hun gezondheid en bovendien kunnen ze meer tijd en aandacht besteden aan de kwaliteit van de producten. We laten de experts hun expertwerk doen hier.”

 

Spuitrobots

De voorgemonteerde ramen, deuren en kozijnen vervolgen hun weg naar de spuiterij. Daar gaan ze een eerste spuitcabine in waar met flowcoat-technologie een grondlaag wordt aangebracht. Na een behandeling door de borstelmachine, die het hout ook licht opschuurt, volgen nog twee spuitbehandelingen, volledig door robots. Die weten aan de hand van sensoren precies waar en wanneer zij in actie moeten komen. Zo wordt er nauwelijks verf verspild en ontstaat een gelijkmatig resultaat. Overtollig verf wordt opgevangen en hergebruikt. Als de producten droog zijn volgt de afwerking: beglazing, aanbrengen van kader profielen, hang- en sluitwerk enzovoorts.

 

Flexibel blijven

In een aparte hal wordt gewerkt aan kleinere series producten als modelwoningen, of speciaal werk voor bijvoorbeeld restauratieprojecten. Steeds wordt de afweging gemaakt of de inzet van de geautomatiseerde productielijnen tot meer efficiency kan leiden. “Het dwingt je tot strak georganiseerde bedrijfsprocessen”, zegt Verweij. “Tegelijkertijd wil je als leverancier natuurlijk ook flexibel blijven. Soms vraagt een opdrachtgever om iets tussendoor te doen of iets afwijkends te produceren. Daar willen we ook op in kunnen blijven spelen.”

 

Duurzaamheid

De aandacht voor innovatie is al jarenlang groot binnen het bedrijf. “Het zit in onze genen. We zijn steeds bezig om nieuwe dingen te bedenken om nog betere kwaliteit te leveren en meer efficiency te behalen. Daardoor kunnen we ook de prijzen marktconform houden. De aandacht voor duurzaamheid speelt eveneens een rol. We passen graag methoden en technieken toe om zo weinig mogelijk materiaal te verspillen en onze CO2-voetafdruk te beperken.”

 

Integratie met partners

Digitalisering is de toekomst, dat is zeker. Verweij blijft studeren op robots die werkzaamheden kunnen overnemen, bijvoorbeeld het afkitten van beglazing. “Dat doen we met een kritische blik, want het moet natuurlijk ook rendabel zijn. In de productiehallen gaan we tablets introduceren en op de bouwlocaties willen we innovaties als deurliften toepassen om het sjouwen en tillen te minimaliseren. Verder zou het mooi zijn wanneer we onze systemen kunnen integreren met die van de andere partijen in de keten. Ieder heeft nu zijn eigen systeem, het zou handig zijn wanneer je gegevens makkelijker kunt delen.”

 

Innovatie ten top

De deelnemers van het Platform D&I vonden het razend interessant wat ze bij Verweij Houttechniek te zien en te horen kregen. “Dit is innovatie ten top”, aldus een reactie. “Een mooi voorbeeld van hoe je door heel nauwgezet om te gaan met data pasklare producten kunt leveren. De digitalisering is hier inderdaad tot op de werkvloer doorgezet. Ook richting bewoner en opdrachtgever en dat is natuurlijk cruciaal.” Kijk voor de verslagen van de bijeenkomst van het Platform D&I op de website van OnderhoudNL. Daar vindt u ook informatie over de bewonersinformatie-app die tijdens deze middag werd gepresenteerd en over een rapportage-tool voor bedrijven.